maanantai 11. helmikuuta 2013

Kenya // Masai Mara

Aloitetaanpa viikko matkamuisteloilla! Tällä kertaa luvassa jälkimmäinen osa Kenian safarista: Masai Mara. Kolmantena Kenian-päivänämme oli aika hieroa unihiekat pois silmistä jälleen oman, sisäisen kelloni mukaan ihan-liian-aikaisin, sillä matka kohti Masai Maraa alkoi heti aamutuimaan.

Aluksi Lake Nakurulta lähtiessämme ajelimme pitkin asfaltoituja maanteitä muutaman tunnin matkan, minkä jälkeen pysähdyimme Lake Naivashalle. Sieltä vuokrasimme veneen ja kuskin, jotta pääsimme tutkimaan järveä myös vesiltä käsin. Lake Naivashalla oli myös mahdollisuus myös kulkea pieni kävelyreitti eräällä saarella: siellä ei ollut vaarallisia eläimiä, joten niiden lähelle pääsi myös kävellen.

Jonkin matkaa Naivashan jälkeen käännyimme päällystämättömille teille, ja "African massage" alkoi. Meillä oli aika hurja kuski, ja pompittiinkin kuoppaisia teitä pitkin viilettäen aikamoista vauhtia! Sadekausi oli loppunut jonkin aikaa sitten, ja osa teistä oli vielä huonossa kunnossa. Meillä oli alla onneksi auto, joka kulki helposti yli melkein mistä vaan. Kerran autoimme myös kiskomaan erään toisen turisteja kuljettaneen auton irti mutavellistä.

Ehdimme hotelliimme, Mara Sopa Lodgeen, vielä erittäin myöhäiselle lounaalle. Sen jälkeen olikin aika rentoutua pieni hetki uima-altaalla, vaihtaa vaatteet ja lähteä ensimmäiselle safariajelulle Masai Maralla.

Kiertelimme upeissa maisemissa jälleen pimeän tuloon saakka. Niitä maisemia on kyllä äärimmäisen vaikea pukea sanoiksi: se täytyy nähdä itse!

Ensimmäinen päivä Masai Maralla huipentui illalliseen ja takkatulen äärellä istumiseen. Ohjelmassa oli myös nuorten masai-sotureiden perinnetanssiesitys, joka oli kyllä kiinnostavaa katseltavaa - ja eritoten kuunneltavaa. Pätkiä siitä on videon lopussa, jonka lisäsin tänne heti matkan jälkeen...

Myöskin seuraavana aamuna oli edessä aikainen herätys, sillä luvassa oli koko päivän mittainen safariajelu. Heti matkaan alkuun bongasimme ensimmäisen jellonan:

Kuten tiedetteenkin, kissat olivat varsin ujoja otuksia, ja niitä tuli nähtyä kaikkein vähiten. Ne myös pysyttelivät kauempana, joten kiikarit tulivat tarpeeseen niiden bongailemisessa. Oma big fivestamme jäi uupumaan myös niin ikään kissa: leopardi jäi tällä reissulla näkemättä!

Puolen päivän kieppeillä olimme ajelleet Kenian ja Tansanian rajalle. Tulipa siis tällä reissulla käytyä Kenian lisäksi myös Tansanian kamaralla, heh! Hotellin mukaan pakkaamaa lounasta söimme luonnon helmassa aivan rajan läheisyydessä.

Tästä lähdimmekin joelle, jossa oli mahdollista bongailla virtahelpoja ja alligaattoreita. Myös siellä päästiin hieman jaloittelemaan, kun puistonvartija vei meidät muutaman kilometrin pituiselle kävelylenkille joenuomaa pitkin.

Hotellille saavuimme jälleen muutamaa tuntia ennen illallisaikaa. Pitkän päivän uuvuttamana oli pakko ottaa siihen väliin pienet nokoset. Vaikka safari onkin pitkälti autossa istumista, kaikki se upeuden määrä sai ainakin omat aivoni käymään melkein ylikierroksilla, joten päivän jälkeen olin aina rättiväsynyt.

All in all - safari oli aivan mieletön kokemus! Voin lämpimästi suositella sitä kaikille, joita tällainen matkailu yhtään kiinnostaa. Selostukset tästä jäivät nyt ajanpuutteen vuoksi vähän lyhyiksi, mutta ajattelin jossain vaiheessa vielä julkaista pienen vinkkipostauksen, jossa kerron tarkemmin omia huomioitani siitä, mitä safarilla kannattaa ottaa huomioon :)

12 kommenttia :

1. V-a-u. Ihan mielettömiä maisemia!! Ja eläimiä :) En oo aiemmin oikein lämmennyt Afrikalle sen kummemmin, mutta hitto, pakkohan sinne on joskus päästä ihmettelemään! :)

1. :) Itsekään en ollut fiilistellyt Afrikan-matkaa kovin kauaa ennen varaamista, vaan päätettiin kohde aika nopsaan. Ja hyvä valinta oli!

2. Nämä safaripostaukset on niin siistejä! En malttaisi odottaa, että pääsisin myös. Toivottavasti marraskuussa :)

1. :) Toivotaan, että tekin pääsette - suosittelen!

3. Kuulostaa ja näyttää upealta! *huokaus* :)

4. Voi vitsi mitä eläimiä! Ja mitä maisemia! Ja nuo norsut <3

5. Siis VOI VITJA mitä kuvia! OOn niin kade etten tiedä miten päin olisin. :D

6. Hei ja kiitos vihdyttävästä blogista (myös hääblogista joka tuo paljon inspiraatiota)! Osaatko sanoa, onko Kenia turvallinen kohde vauva/taaperoperheelle?

1. Kiitos :) Itse en näkisi mitään syytä olla matkustamatta Keniaan lapsen kanssa, ehkä ihan reppureissulle en lähtisi. Lapsiperheitä näkyi meidänkin reissulla muutamia. Tosin en tiedä, miten pienillä lapsilla toimii tuo malarialääkitys, se kun on "pakollinen" Keniaan matkustaessa..