tiistai 4. maaliskuuta 2014

Operaatio orkidea

Voin tunnustaa, että minulla on todellakin peukalo keskellä kämmentä kaikissa kukka- ja kasviasioissa. Muutama vuosi sitten häitä suunnitellessa opin siinä kimppua miettiessäni tunnistamaan sentään muutamia kukkalajikkeita - sitä ennen oli hyvä, kun tulppaanin erotin ruususta! Nyt, kun kevät tekee tuloaan (vaikkei ulkona ainakaan tällä hetkellä siltä näytäkään) ja kotiin tekee välillä mieli saada vähän väriä, olen varovaisesti lähtenyt tutustumaan kukkien ihmeelliseen maailmaan. Muutamat tulppaanikimput olen jo ehtinyt kiikuttaa kauppareissulta kotiin, ja viimeisimpänä mukaan lähti herkullisen värinen orkidea.



Siinä se nyt nököttää - saa nähdä, onnistunko hoitamaan sen hengiltä alta aikayksikön... Tänään nappasin myös kaupasta mukaan pussikaupalla kesäkukkien siemeniä, joiden esikasvatusta voi aloitella nyt maalis-huhtikuussa. Amatööripuutarhurointi, täältä tullaan!

6 kommenttia :

  1. Minä en myöskään ole viherkasvien kanssa onnistunut kauhean hyvin, mutta orkidea on ihanan helppo. Olen jopa saanut ne uudestaan kukkimaan useita kertoja. Joten tsemppiä :).

    VastaaPoista
  2. Pari niksiä, millä kukka varmasti viihtyy :) 1. Läpinäkyvä suojaruukku (orkidean kaikki juuret tarvitsevat valoa yhteyttämiseen) 2. Tummaa jäähtynyttä kahvia loraus noin kerran kuussa. Ja 3. Älä pidä liian kosteana. Yrityksen ja erheensä kautta oppii! Mutta ihana tunne kun saa kestämään pitkään ja uudelleen kukkimaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Täytyy pitää silmät auki, jahka löytäisi läpinäkyvän ruukun!

      Poista
  3. Orkidea kaipaa ns. uppokastelua. Kerran viikossa kukka ruukkuineen upotetaan veteen ja annetaan olla siinä niin, että hake imee itseensä vettä. Tämä operaatio toistetaan kerran viikossa. Näin olen itse saanut pidettyä orkidean hengissä useita kuukausia :)

    VastaaPoista